11
juni
2020

Ronde Tafel lunch voor ondernemers

blur brainstorming chatting 1881333 siteAls overdrager in een familiebedrijf denk je na over vragen als: Hoe maak ik bedrijfsoverdracht bespreekbaar? Zijn mijn kinderen wel geschikt? Als ouder wil je je kinderen niet teveel onder druk zetten. Toch kun je niet vroeg genoeg beginnen om bedrijfsopvolging bespreekbaar te maken. Maar hoe pak je dat dan aan?

 

15
mei
2020

ProMissie Rivierenland uitgelicht

20200515 RivierenlandOnze collega’s van ProMissie Rivierenland zijn onlangs geïnterviewd door Kontakt Mediapartners. In het interview vertelden zij over de passie van ProMissie voor het familiebedrijf en het overdrachtsproces.

 

 

 

Foto: Nout Steenkamp

06
mei
2020

Van normaal naar abnormaal….

adviseurs werken met klantenWat een bijzondere en ook heftige tijd voor veel mensen in de wereld, zeker gezien vanuit verschillende perspectieven. Van zekerheid naar onzekerheid: wat eerst normaal was is nu abnormaal. Van druk, druk naar…..? We hebben dit nog nooit in deze vorm meegemaakt, dus ervaring hebben we niet. We hebben wijsheid nodig, inzicht in moeilijke situaties waarbij het toekomstperspectief onzeker is en elke situatie en context verschillend is. Voor het ene (familie)bedrijf heeft deze crisis nagenoeg geen gevolgen terwijl voor een ander (familie)bedrijf deze crisis leidt of kan leiden tot de vraag “Bestaan we morgen nog?” In alle bescheidenheid en met respect voor ieders situatie en zeker voor ieders persoonlijke situatie wil ik vanuit mijn ervaring met crisissen uit het verleden jullie iets meegeven over wat je als ondernemer kunt of wellicht moet doen.

30
april
2020

Crisismanagement voor familiebedrijven – deel 3

overlegIn mijn vorige twee blogs sprak ik over hoe je als familiebedrijf in een snel veranderende situatie eenvoudig en direct kunt omschakelen naar crisismanagement.

In dit blog belicht ik de stappen 2 en 3: het vormen van twee crisisteams: één voor de dagelijkse hectiek en één voor de strategische richting.

 

21
april
2020

Crisismanagement voor familiebedrijven – deel 2

photography of a person pointing on something 684387In mijn vorige blog sprak ik over hoe je als familiebedrijf in een snel veranderende situatie eenvoudig en direct kunt omschakelen naar crisismanagement.

In de kern begint u met drie eenvoudige stappen:
1. Uw eigen voorbereiding: de oriëntatie op wat u te doen staat.
2. Vorm een tactisch-operationeel kernteam: mobiliseer alle sleutelmedewerkers die invloed hebben op de dagelijkse activiteiten en stem elke ochtend om 09:00 uur de planning en resultaten met elkaar af.
3. Vorm een strategisch kernteam: betrek alle eindverantwoordelijken en bespreek wekelijks de stand van zaken, de externe en interne ontwikkelingen en bedenk alternatieve strategieën.

21
april
2020

Crisismanagement voor familiebedrijven - deel 1

chairs daylight designer empty 416320De Corona-crisis raakt familiebedrijven net zo hard als andere ondernemers met dit verschil dat ondernemende families in hogere mate betrokken zijn bij wat er op het bedrijf gebeurd. Hoe zet u alle zeilen bij?

 

 

07
oktober
2019

ProMissie begeleidt in Groene Hart

20190815 publicatie JO Groene HartIn het magazine Into Business editie Gouda staat een mooi artikel over onze collega Jolanda Oosterom. In dit artikel vertelt zij over haar ervaring met overdrachtsprocessen in familiebedrijven. Ze begeleidt, coacht en traint zowel overdragers als de nieuwe generaties.

 

 

18
juni
2019

Opvolging door drie zussen

LafeberIn het meinummer van Transport en Logistiek staat een mooi artikel over familiebedrijf Lafeber waar met behulp van een externe adviseur een bedrijfsopvolging goed geregeld werd en drie zussen een mannenbedrijf voortzetten, ieder in hun eigen rol. Adviseurs van ProMissie Jolanda Oosterom en Adriaan Westerveld, waren betrokken bij dit opvolgingsproces en dachten daarnaast mee in het bepalen van een focus voor het bedrijf.

 

05
september
2019

Is opvolgen in het familiebedrijf planbaar?

Janine de Harder klein siteJolanda wist één ding zeker: ze wilde niet opvolgen in het bedrijf van haar vader. Maar toen overdracht van het bedrijf aan een externe partij in beeld kwam, realiseerde ze zich hoe verbonden ze zich eigenlijk voelde met het bedrijf. Ze kwam erachter dat ze niet durfde op te volgen, omdat ze zich zelf niet in de voetsporen van haar vader durfde te zien. Bij een ander familiebedrijf, het familiebedrijf Jansen BV waar Toon de scepter zwaait, is de hele familie betrokken. De broer van Toon werkt in de planning, Toons schoonzus doet de receptie en vijf van de zeven kinderen werken in het bedrijf. Nu Toon het stokje wil overdragen, moeten er bepaalde structuren worden opgezet om de familieleden een rol en een stem te geven.

16
april
2019

Heb uw klant lief als uzelf!

Heb uw klant lief 2Hoe creëer je een duurzame relatie met de ondernemende familie en het familiebedrijf? Deze vraag stond centraal in de lezing die Adriaan Westerveld, familiebedrijfsadviseur van ProMissie, gaf op het Nationaal Congres Familiebedrijven van 5 april jl. 
 
Adriaan stelt dat een duurzame relatie zowel persoonlijk als professioneel moet zijn. Prikkelende vraag die hij daarbij aan het publiek te stelde: Hebt u uw klant lief als uzelf? Met andere woorden: “Wat heb je voor je klant over?”

[12 3 4 5  >>  
    • Contact

      ProMissie Rivierenland
      Stationsweg 35, Sliedrecht

      ProMissie Eemland
      Dorpsstraat 92 Bunschoten

      ProMissie Vallei en Heuvelrug
      Herenstraat 52 Rhenen

      ProMissie Groene Hart
      Graaf Florisweg 135 Gouda

      ProMissie Veluwe 
      Kostersweg 29 Loenen

      Contact: 085-8771690
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
      Contactpagina

    • Volg ons

      Neem contact met ons op

      Invalid Input
Button website

Promissie.nl gebruikt cookies voor een goedwerkende website.