Gerrit, vader en eigenaar filiaalbedrijf: “Door ProMissie kon ik weer vader zijn voor mijn zoon.”

detailhandel2ProMissie biedt vader en zoon houvast bij de verkoop van het familiebedrijf. Zoon Robert: “Zonder ProMissie waren mijn vader en ik steeds verder uit elkaar gegroeid en hadden we de zaak nu nog niet verkocht.” Gerrit was ruim 30 jaar eigenaar van een florerende winkel.Samen met zijn zoon Robert opende hij een tweede zaak. Na een burnout van Robert werd besloten beide zaken te verkopen. Toen ze er met de kopende partij niet uitkwamen werd de hulp van ProMissie ingeschakeld. Vader Gerrit: “De strategie waar we met ProMissie voor hebben gekozen is gerealiseerd. Beide zaken zijn verkocht en de zorg is nu weg. Ik ben blij met uitkomst.”

Van bankmedewerker tot winkelier
Gerrit begint te vertellen: “Zo'n 40 jaar geleden werkte ik voor een bank toen mijn schoonvader plots overleed. Hij liet een winkel in luxe artikelen achter, die nu gerund moest worden door een van mijn zwagers. Mijn zwager vroeg of ik kon helpen met de administratie. Natuurlijk wilde ik graag helpen. Er was veel te doen en werk was zo leuk, dat ik al snel fulltime aan de slag ging bij de winkel.” De zaak liep zo goed dat de familie nog drie winkels opende. Later werd besloten de zaken onderling te verdelen en zo kreeg Gerrit zijn eigen winkel. “Na een aantal jaar werd mijn vrouw ernstig ziek en dat gaf veel zorgen en spanningen binnen het gezin”, vertelt Gerrit verder. “Ik heb toen geprobeerd de zaak te verkopen, maar dat lukte niet. Ik was er niet rijp voor en had onvoldoende tijd voor een gedegen overdracht. Ik denk wel eens: was ProMissie toen maar in beeld geweest. Dat had me een hoop ellende bespaard.”

verkoop detailhandel huidige situatieEen tweede winkel
“Juist doordat mijn vader destijds de zaak probeerde te verkopen, begon het bij mij te kriebelen”, begint Robert zijn verhaal. “Daarvoor had ik nooit overwogen in de winkel te werken. Ik werkte als vertaler en dat beviel me prima. Toch groeide er een verlangen te ondernemen. Ik had behoefte aan een uitdaging.” Vader en zoon openden een tweede winkel die door Robert gerund zou worden. Gerrit: “Robert was ontzettend actief en de winkel draaide dan ook boven verwachting.” Ondanks de florerende start van de winkel merkten Gerrit en Robert al snel dat het niet altijd eenvoudig is om als vader en zoon samen te werken. Gerrit vertelt hierover: “Robert wilde in mijn ogen te veel en te snel veranderen. Ik had het gevoel dat ik hem constant moest afremmen.” Robert vult aan: “Door onze verschillende werkwijzen groeiden we relationeel uit elkaar. We hadden wat dat betreft veel eerder een externe partij moeten inschakelen. Er waren te veel emoties.”

Impasse
Het harde werken en de onderlinge spanning werden Robert te veel: “Ik kreeg een burn-out en besloot niet terug te keren naar de zaak. Het aansturen van personeel is niet mijn sterkste kant. Ik kon en wilde het niet meer.” Gerrit: “Uiteraard was dat voor mij niet makkelijk. Ik wilde vanwege mijn leeftijd afbouwen en nu moest ik doorstarten. Ik besloot toen om beide zaken te verkopen.” Gerrit raakte in gesprek met een geïnteresseerde branchegenoot. Toch wilde de verkoop niet lukken. Gerrit: “De potentiële koper toonde interesse, maar trok zich telkens weer terug . Tevergeefs probeerde ik er met mijn accountant vat op te krijgen.” Houvast “ Toen ontmoette ik tijdens een vertaalopdracht een van de specialisten van ProMissie en dacht: dit hebben we nodig”, vertelt Robert. “Ik moedigde mijn vader aan ProMissie te vragen of zij ons konden helpen met de verkoop.” Gerrit: “Toen ProMissie in beeld kwam, kreeg ik weer een stukje houvast. Adriaan Westerveld van ProMissie bekeek de situatie eerst in bredere context. Hij doorzag dat het niet alleen om cijfertjes ging, maar ook om de emotionele verkoop detailhandel gewenste situatiekant. Daardoor kwam er weer wat rust.” Robert: “Adriaan bracht ons terug bij de basis en de familierelatie werd stukje bij beetje hersteld. Een enorme verademing. ProMissie heeft dat heel goed aangepakt.” Hoewel het verkooptraject niet eenvoudig was, lukte het uiteindelijk om een overeenkomst met de koper te bereiken." 

Relatie hersteld, zaak verkocht
Gerrit en Robert beschrijven de aanpak van Adriaan Westerveld als persoonlijk, transparant en daadkrachtig. Ze zijn zeer te spreken over de dienstverlening van ProMissie. Gerrit: “Onze gezamenlijke strategie is gerealiseerd. Niet zonder hobbels, maar ik ben blij met de uitkomst. Ik was er alleen absoluut niet uitgekomen. Bovendien kon ik, vanaf het moment dat Adriaan in beeld kwam, weer vader zijn voor mijn zoon. Het is heel belangrijk dat ik dit traject samen met mijn zoon kon afsluiten.” Robert is het daar mee eens: “Zonder ProMissie waren mijn vader en ik steeds verder uit elkaar gegroeid en hadden we de zaak nu nog niet verkocht. Als ik naar de toekomst kijk, zie ik ons praten over mijn kinderen, politiek of de andere zaken in het leven. Daar kijk ik naar uit.”

 

    • Onze vestigingen

      Stationsweg 35, Sliedrecht

      Dorpsstraat 92 Bunschoten

      Herenstraat 52 Rhenen

      Graaf Florisweg 135 Gouda

      Contact: 085-8771690
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
      Contactpagina

    • Volg ons

      Neem contact met ons op

Button website