Van uiteen liggende belangen naar rust in de verkoop
Het specialistische productiebedrijf waar Arnoud samen met twee anderen aandeelhouder van is, heeft zo’n 60 medewerkers. “Bij ons staat alles in het teken van de klant. Doordat we Lean werken, proberen we in onze bedrijfsvoering alle verspilling weg te nemen zodat we ons helemaal op de toegevoegde waarde voor de klant kunnen richten. We gaan echt een stap verder in onze service.” Door die filosofie heeft het bedrijf een groeispurt gemaakt. “We hebben een goede omzetgroei gekend, maar ook in personeel zijn we gegroeid. Dat heeft er toe geleid dat kopers aan de deur klopten.”
De mogelijkheid van verkoop leidde tot onrust bij de aandeelhouders. Arnoud was pas een paar jaar aandeelhouder en wilde dan ook nog wel even aanblijven als aandeelhouder. Voor een andere aandeelhouder kwam zijn pensioen in zicht. Hij stond wel open voor verkoop van zijn aandelen. De derde aandeelhouder was naast het bedrijf ook andere activiteiten aan het ontplooien en zag dus ook mogelijkheden.
Rust in het proces
“Eén van de aandeelhouders kende Piet Spruijtenburg en heeft hem bij ons geïntroduceerd. Die stap bracht veel rust. Je weet namelijk niet wat er op je af komt als je aan het begin staat van een verkooptraject.” Samen met collega Robert de Vries is Piet dit traject met de aandeelhouders aangegaan.
Het belang van een externe deskundige
Al vrij snel meldden zich een aantal kopers, waarmee oriënterende gesprekken zijn gevoerd. Eén van die partijen is de uiteindelijke koper geworden. “Het was de beste match voor ons alle drie. Ik heb zelf mijn aandelenpakket kunnen uitbreiden. Er was voor ieder wat wils.
Toekomst
Inmiddels is het tijd om naar de toekomst te kijken. Het contact met de nieuwe aandeelhouder verloopt positief. Arnoud: “Ze hebben een frisse blik op onze markt en ook op andere vlakken vindt er kruisbestuiving plaats. De toekomst ziet er rooskleurig uit. Die kar gaan we samen trekken! Ik kijk positief terug op proces met ProMissie. Ik zou andere ondernemers aanraden om, als ze een verkooptraject in gaan, een externe deskundige als partner in te schakelen.”