Het verkoopproces – niet alleen ratio telt

variodrive5 Dirk GoudswaardAl bijna vijfentwintig jaar was Dirk Goudswaard eigenaar van VarioDrive. En toen begon het te kriebelen: als hij nog wat anders in zijn leven zou willen, dan was nu het moment! Diverse mogelijkheden passeerden de revue. Dirk is een man van geloof, dus liep zijn pad van wikken, wegen en onderzoeken in gebed. Er kwam geen briefje uit de hemel, maar uiteindelijk zijn de keuzes die gemaakt zijn, de uitkomst en de weg ernaar toe wel waar Dirk heel blij mee is. Het is de beste uitkomst is voor het bedrijf, voor zijn medewerkers en daarmee ook voor hem.

Power in motion
Het kantoor van VarioDrive in Oud-Beijerland staat vol met prototypes van aandrijfmotoren. Power in motion is het credo van het bedrijf. Ze maken producten die machines in beweging zetten, verschillende soorten machines die moeten bewegen met de precisie en herhalingsnauwkeurigheid. VarioDrive levert veel aan machineontwerpers en machineconstructeurs.

Voordat Dirk voor zichzelf begon, zoals vele ondernemers thuis op zolder, werkte hij eerst bij een Frans-Britse multinational. Een organisatie met veel managementlagen, een strak kader en weinig flexibiliteit en ruimte voor het bedienen van klanten. Dit voelde op een gegeven moment als een keurslijf voor Dirk en hij nam de stap om voor zichzelf te beginnen. Hij wilde gewoon mooie producten maken en mooie projecten doen voor klanten zodat het bij zou dragen aan hun productieproces. Hij had geen doelstellingen ten aanzien van omzet- of personeelsgroei. Zijn drijfveer was simpelweg passie voor het vak en zijn klanten.

Tijd voor wat anders
En dan kom je op een bepaald punt en dan… Dirk: ”Ik wilde echt wat anders in mijn leven. Ik heb dit vak meer dan 30 jaar uitgeoefend, als ik nog wat anders wil doen, dan is dit wel het moment.” Hij heeft lang nagedacht over hoe het eruit moest gaan zien: de dagelijkse leiding uit handen geven of verkoop. Toen kwam Tamme de Vries, ondernemersadviseur van ProMissie, in beeld in eerste instantie om mee te denken.

Tamme stelde Dirk een directe vraag: “Als het er echt op aan komt, aan het eind van de dag, als er problemen zijn en er moeten moeilijke beslissingen genomen worden, wie doet er dan het licht uit?” Dat was het moment dat Dirk stil werd gezet. Want als je je eigen bedrijf nog hebt, dan komt het vroeg of laat toch weer op jou neer. Hij besloot daarom om over te gaan tot verkoop aan een derde.

Levenswerk en pepernoten
Dit verkooptraject werd begeleid door Tamme de Vries en Patricia Hofman. “De samenwerking met hen beiden was heel prettig. Ze zijn samen aan de klus begonnen en hebben ieder hun eigen expertise geleverd,” aldus Dirk. Dirk heeft het hele verkooptraject als heel positief ervaren, hoewel het ook spannend was. “Er komt iemand die jouw bedrijf wil kopen, jouw levenswerk wil overnemen en dat doet je toch wat. Ik heb geprobeerd daar rationeel over te denken, maar dat was best lastig. Tamme en Patricia konden dat heel goed aanvoelen. Ze waren aan de ene kant heel begrijpend en invoelend, aan de andere kant gewoon rationeel, want uiteindelijk moet er een goede keuze gemaakt worden.”

Dirk beschrijft Tamme en Patricia als super punctueel, wat in een verkoopproces echt een must is. ”Waar je als ondernemer nog wel eens kiest voor ad hoc zaken, zorgden Patricia en Tamme er wel voor dat ik me aan de afspraken hield. Ze hielden me bij de les. Ik zag bevlogenheid om het beste resultaat neer te zetten en de juiste kandidaat te vinden. Maar tegelijkertijd zaten ze ook strikt in het zakelijke deel: we houden ons aan de afspraken en de planning, we bepalen meetpunten en indicatoren.” Dat heeft Dirk als heel bijzonder ervaren.
“Tegelijkertijd,” zegt hij met een grijns, “kom je erachter dat ze geen pepernoot verstand hebben van jouw business en ik niet van hun business. Uiteindelijk komen bij een bedrijfsovername zoveel zaken aan bod, die je van tevoren niet gerealiseerd hebt, dan merk je wel dat het professionals zijn. Maar ze hebben mijn kennis en kunde van mijn vak ook nodig. Zo vul je elkaar goed aan.”

Eindresultaat: de beste optie
Tamme had in het proces, door zijn ervaring en kunde de lead in het proces. Patricia was degene die als een spin in het web bezig was met alle benodigde gegevens verzamelen, te duiden en aan te vullen. “Ze had me al het hemd van het lijf gevraagd nog voor we überhaupt begonnen. Je vraagt je af of dat allemaal nodig is, maar dan blijkt dat het voor een informatiememorandum, beeldvorming, bepaling van de voorwaarden, prijsvorming en het snel antwoord kunnen geven op vragen van de potentiële koper van extreem groot belang is. Als ondernemer denk je dat je bedrijf heel veel waard is, maar ja, de markt bepaalt de waarde niet jij. En dan zijn Tamme en Patricia ook wel in staat om je met twee benen op de grond te zetten.” Wat Dirk ook een pré vond was dat ProMissie door haar netwerk over de juiste ingangen voor de verkoop van een bedrijf beschikt.

variodrive1De koper waar Dirk uiteindelijk het proces mee is ingegaan, wilde het bedrijf in de vorm laten die het had: want het was goed georganiseerd, had een solide personeels-, leveranciers- en klantenbestand. Dirk: “De insteek is VarioDrive te helpen het nog beter te doen.” Een mooie wending in het traject is dat Dirks oud-collega een mooie rol als directeur en opvolger van Dirk heeft gekregen. Door de juiste stakeholders achter hem die meedenken in het nemen van beslissingen, paste deze rol hem uitstekend. Dirk werkt nog een half jaar bij VarioDrive om de overdracht soepel te laten verlopen.

Denken en handelen
Het lastigste in het traject vond Dirk om dicht bij zichzelf te blijven en wat hij ten diepste wilde. Zo vond hij het bepalen van de verkoopprijs niet lastig, daar waren ze zo uit. Wel vond hij de earn out regeling lastig. Dit is een regeling waarbij de koper een deel van de koopprijs pas verschuldigd is nadat één of meer overeengekomen resultaten binnen een bepaalde periode na het sluiten van de koopovereenkomst zijn behaald. Dirk: “Die prikkel beviel me niet. Want dan kun je heel gemakkelijk alles op alles zetten om de winst zo hoog mogelijk op te stuwen en de kosten zoveel mogelijk te drukken. Je komt in de verleiding om op korte termijn te gaan denken, terwijl ik altijd een lange termijn ondernemer geweest ben. Het risico is dat je je eigen belang gaat dienen en het bedrijf niet in de beste condities achter laat.”

Dirk heeft zijn zorgen ten aanzien van de earn-out regeling op tafel gelegd bij Tamme, Patricia en de potentiële koper. Hoewel ze hem begrepen, was het vooral iets waar hij zelf mee moest dealen. “Het is iets waar je echt jezelf in moet bewaken. Het raakt je denken, je handelen naar anderen toe en je morele besef.” Dirk zag het ook als een uiting van geloof naar zichzelf en zijn collega’s. Het was voor hem belangrijk om het bedrijf voort te zetten zoals hij dat altijd had gedaan, want dat was in het belang van de nieuwe eigenaar, maar ook voor alle andere stakeholders.

Rust, vertrouwen en een open vizier
De samenwerking met Tamme en Patricia omschrijft Dirk als: “Degelijk, betrouwbaar, punctueel. Niet veeleisend, wel veel vragend. Invoelend.” Hij is heel tevreden met het eindresultaat. Het geeft rust en vertrouwen.

Hij kijkt uit naar het nieuwe, naar wat het hem gaat brengen. Het zal toch moeilijk worden om ‘zijn’ bedrijf achter te laten. Een mens is nou eenmaal een gewoontedier en het is 25 jaar onderdeel van zijn leven geweest. Dirk verwacht echter niet dat hij in een gat gaat vallen. Hij heeft meer ideeën dan dat hij denkt tijd te hebben. Hij wil zich gaan inzetten voor de regio waarin hij woont vanuit zijn passie voor mensen, duurzaamheid, circulariteit en vanuit zijn geloof. Maar eerst even de tijd nemen om na te denken over een concrete invulling hiervan.

Tamme.lr - website

Direct contact?
Tamme de Vries:
06-53941889
Stuur Tamme een e-mail

Patricia Hofman site 2018

Direct contact?
Patricia Hofman
tel://06-51983004
Stuur Patricia een e-mail

    • Onze vestigingen

      Stationsweg 35, Sliedrecht

      Dorpsstraat 92 Bunschoten

      Herenstraat 52 Rhenen

      Graaf Florisweg 135 Gouda

      Contact: 085-8771690
      Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
      Contactpagina

    • Volg ons

      Neem contact met ons op

Button website