“Dankzij ProMissie hebben we een strak ondernemingsplan gemaakt.”
Al een tijd liepen Hanneke ten Buuren, haar man en zwager met het plan rond om een nieuw bedrijf op te zetten. Haar schoonfamilie heeft al 125 jaar een succesvol koffiebedrijf en tijdens een beurs waren ze een innovatief koffieconcept tegen gekomen. Hanneke: “Topbrewer biedt volautomatische espressomachines, maar waar het normaalgesproken op de counter staat, is het bij TopBrewer weggewerkt. Dit geeft een strakke setting want je ziet alleen een kraan. Daarnaast wordt het apparaat aangestuurd via een app. Een uniek concept.”
Nieuw concept vanuit gevestigd familiebedrijf
Omdat het nieuwe concept minder goed paste in het traditionele familiebedrijf, besloten ze een nieuw bedrijf te beginnen met z’n drieën. “Mijn zwager runt het familiebedrijf, maar wij werkten toen in loondienst en hadden nog nooit zelf een onderneming opgericht. Dus daarom wilden we iemand in de arm nemen die ons daarbij kon begeleiden en waar we ook onafhankelijk mee konden sparren.”, aldus Hanneke. “ProMissie sprak me aan, omdat ze ook gespecialiseerd zijn in familiebedrijven en dit was natuurlijk best een bijzondere constructie, het oprichten van een nieuwe onderneming vanuit het gevestigde familiebedrijf."
Kritische blik
Na een kennismakingsgesprek met Adriaan Westerveld ging het proces van start. “We zijn alle drie nuchter en doelgericht. Adriaan hielp om scherp te blijven en niet te snel te gaan, hij snapte wie hij voor zich had. Het was fijn dat hij ons stilzette bij alle zaken waar we aan moesten denken. Hij gaf een kritische blik op bestaande processen. Daardoor liet hij ons zien dat er ook een andere manier was om naar de situatie te kijken en kwam hij met alternatieve mogelijkheden. Het was voor ons fijn om dat van een onafhankelijk persoon te horen.”
Voorbeeldondernemersplan
Met name wat betreft het ondernemersplan was Adriaan volhoudend. “We hadden helemaal geen zin om veel energie in een ondernemingsplan te steken, want dat kost veel tijd en hoe vaak kijk je daar nou nog in? Maar uiteindelijk heb ik dus dankzij Adriaan een heel strak ondernemingsplan gemaakt. Bij alle banken vond iedereen het plan fantastisch. Ik ben afgelopen jaar zelfs nog gebeld door onze bank of ze mijn plan als voorbeeld mochten gebruiken omdat het zo goed was. Het heeft ons gedwongen om goed na te denken over marktgrootte, concurrentie en dat te kaderen. Het heeft ons echt geholpen met de focus en richting van de onderneming.”
Klaar voor nieuwe stappen!
Na deze opstartfase onder begeleiding van ProMissie, waren ze er klaar voor om zelfstandig aan de slag te gaan met hun nieuwe onderneming. Inmiddels zijn we een paar jaar verder en loopt Topbrewer goed. Ze onderscheiden zich niet alleen door hun product maar juist ook door de service. Hanneke: “We besteden veel tijd aan het traject en denken graag mee hoe we ons product zou goed mogelijk bij de klant kunnen inzetten. We proberen echt een gesprekspartner te zijn en vanuit onze ervaring goed advies te geven. Ook als de machine staat, trainen we in het gebruik, doen tastings zodat iedereen de perfecte koffie kan vinden.” De toekomst ziet Hanneke zonnig in: “We groeien hard, onze ambitieuze prognoses komen aardig overheen met de huidige situatie. We zijn klaar om nieuwe stappen te gaan zetten!”