“We kregen applaus en lovende woorden van onze werknemers”
In 1989 richtte het echtpaar Deij een internationaal transportbedrijf op. Met het vooruitzicht van hun naderende pensioen wilden de twee vijftigers de toekomst van hun bedrijf zeker stellen. Opvolging binnen de familie zat er niet in. ProMissie kwam met een verrassende oplossing.
Het familiebedrijf groeide in de afgelopen 35 jaar uit tot een solide onderneming met 50 werknemers en 28 wagens. Annelies, financieel directeur bij het bedrijf, vertelt: "Onze leeftijd dwong ons om na te denken over de toekomst. Zelf was ik al een tijdje toe aan een stap terug. Mijn man Arno en ik hebben geen opvolging in de familie: onze dochters hebben andere ambities en wilden het transportbedrijf niet overnemen."
De keuze voor verkoop leek een logische stap. Familie Deij nam daarvoor ProMissie in de arm.
Uitdaging
De grootste uitdaging voor het Betuwse transportbedrijf was de anonimiteit tijdens het verkoopproces. "Niemand in de markt mocht weten dat we ons bedrijf te koop hadden staan. Dit had voor onrust kunnen zorgen onder personeel, klanten en leveranciers", aldus Annelies. “Ook vonden we het hele verkoopproces ingewikkelde materie. Hoe pak je zoiets aan?"
De rol van ProMissie
Annelies: "ProMissie heeft de waarde van ons bedrijf bepaald. Die lag aanzienlijk hoger dan wij zelf dachten. Ook selecteerde ProMissie potentiële partijen die voldeden aan onze belangrijkste voorwaarde: het karakter van familiebedrijf moest behouden blijven. Opgaan in een groot bedrijf vonden wij om die reden niet passend. Zelfs als dat financieel meer had opgeleverd." Al vrij snel presenteerde ProMissie een partij die al twee andere familiebedrijven in de transportsector had overgenomen. Dat gaf vertrouwen.
Annelies: "Wat ons aansprak, was dat vrijwel alles bij het oude zou blijven: onze naam bleef op de vrachtwagens, Arno kon algemeen directeur blijven en als bedrijf konden we onze eigen koers blijven varen. We besloten onze aandelen dan ook aan deze partij te verkopen. Aan de dagelijkse gang van zaken veranderde helemaal niets. We waren blij verrast met deze vorm van samenwerking."
Normen en waarden
Voor Annelies en Arno Deij zijn christelijke normen en waarden heel belangrijk. ProMissie staat op dezelfde manier in het leven, vertelt Annelies. “De koper past goed bij onze informele bedrijfscultuur en onze persoonlijke manier van zakendoen. Dat heeft ProMissie goed gezien. We waren best nerveus toen we het nieuws met onze mensen deelden. Achteraf bleek dat nergens voor nodig. We kregen applaus en alleen maar lovende woorden. Toen pas viel er écht iets van ons af."
“Zeer tevreden”
Het echtpaar Deij is al met al zeer tevreden over de uitkomst van het traject: "We hebben nu zelfs meer vrachtwagens tot onze beschikking, omdat we deze delen met de andere bedrijven binnen het samenwerkingsverband. En zo zijn er meer voordelen, bijvoorbeeld op het gebied van de inkoop van brandstof." Het transportbedrijf waardeert de samenwerking met ProMissie dan ook met een 9. Annelies: "De mensen van ProMissie zijn eerlijk, transparant en heel voortvarend."
Met de verkoop van hun transportbedrijf kunnen de twee vijftigers met een gerust hart vooruitkijken. Annelies kan zich nu meer richten op haar vrijwilligerswerk over de grens, terwijl Arno bij de zaak betrokken blijft.
Sta jij ook voor een dergelijke uitdaging? Neem contact met ons op voor een vrijblijvende afspraak.