Bedrijfsovername
Groeien kan op eigen kracht of door de overname van een andere onderneming. Naast sneller groeien kunnen er andere motieven voor een bedrijfsovername zijn:
- marktpositie uitbreiden in een bepaalde regio
- toegang krijgen tot specifieke knowhow
- bedrijfsrisico's verkleinen door activiteiten te spreiden
- ProMissie helpt u om van de bedrijfsovername een succes te maken. Wij begeleiden het totale acquisitietraject en treden voor u op als gesprekspartner
Het 7-stappenplan voor een succesvolle bedrijfsovername:
- Strategie acquisitie
Allereerst stellen wij met u vast vanuit welke strategie de acquisitie van een onderneming gaat plaatsvinden. Op basis daarvan komt er een profiel en wordt een longlist van kandidaten voor een bedrijfsovername gemaakt. - Selectie shortlist
Aan de hand van een gedegen analyse wordt de longlist een shortlist met enkele kandidaten die benaderd gaan worden. - Kennismaking
De kennismakingsgesprekken vinden uiteraard in vertrouwen plaats. Daarin wordt ook besproken hoe het aankooptraject eruit gaat zien. - Waardebepaling
Onze deskundigen op het gebied van waardebepaling zorgen voor een waardering van het bedrijf en de te behalen synergievoordelen. Dat is de basis voor de onderhandelingsstrategie. - Onderhandelingen
ProMissie heeft een uitgebreide onderhandelingservaring. Twee valkuilen krijgen bij ons extra aandacht: optimisme over synergievoordelen en cultuurverschillen tussen verschillende bedrijven. - Intentieverklaring
De overeenstemming op hoofdlijnen wordt vastgelegd in een intentieverklaring. Daarna begeleiden wij het boekenonderzoek (due diligence). Indien er afwijkingen zijn kan de intentieverklaring ter discussie komen. - Koopovereenkomst
De intentieverklaring is de grondslag voor de uiteindelijke koopovereenkomst. Met bepalingen over looptijd, de af te geven garanties, het concurrentiebeding en andere voorwaarden.
ProMissie is aangesloten bij Brookz, het platform voor bedrijfsovername.